Familiestichting

Haselhoff

Doelen en bestuur

De Familiestichting Haselhoff is op 31 mei 1989 opgericht en is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Noord-Nederland onder nr. 41014958.

De statutaire zetel is te Wedde (Gemeente Westerwolde, Provincie Groningen). Wedde is de plaats waar de stamvader Derck Haselhoff van de grootste Nederlandse familiegroep zich in 1637 vestigde als borggraaf in dienst van de drost van Westerwolde.

Aanleiding voor de oprichting was de behoefte aan ondersteuning van familieleden: om zo de resultaten van jarenlang familieonderzoek in boekvorm te kunnen publiceren, de
Kroniek van het geslacht Haselhoff. Veel familieleden werden donateur en de uitgave van de Kroniek in 1992 werd een feit. In 2010 werd de Nieuwe Kroniek van het geslacht Haselhoff uitgegeven: een aanvulling op het eerste boek.

Doelstelling

Vanuit de doelstelling ‘het in de ruimste zin van het woord bevorderen van de kennis van het geslacht Haselhoff en zaken die in verband staan met dit geslacht bijeen te brengen en bijeen te houden’ zijn de volgende taken geformuleerd:

• Het (doen) publiceren van geschriften en boekwerken over de familie.
  • Het organiseren van familiedagen.
  • Het verwerven en beheren van een familiearchief.
  • Het restaureren en beheren van oude grafzerken.

Op tal van manieren is invulling gegeven aan deze doelstelling. Na de eerste Kroniek is er in 2010 een Nieuwe Kroniek van het geslacht Haselhoff uitgegeven. Het HaselhoffBulletin verschijnt twee maal per jaar. In de afgelopen jaren is een aantal familiedagen georganiseerd en de stichting beschikt inmiddels over een uitgebreid archief waarin onder andere documenten, (digitale)foto’s en voorwerpen. Vijf grafzerken uit de 17e en het begin van de 18e eeuw op het kerkhof bij de kerk in Wedde zijn gerestaureerd en bij de graven zijn marmeren tekstbordjes geplaatst.

In 2012 is mede dankzij de extra financiële steun van donateurs een ‘eigen’ kamer in de Burcht te Wedde ingericht, de Haselhoff Sociëteit.

Albert Hazelhoff

voorzitter / onderzoeker / adviseur